Turistički vodiči Pula

Croatian(HR)English (United Kingdom)

O sezoni s pulskim turističkim vodičima Glas Istre 2004.

Nakon obilaska tri grada, turisti su koma!

Ove smo godine posebno zanimljiva destinacija gostima sa europskog sjevera. Stoga nas mahom posjećuju Nizozemci, Finci, Norvežani, Britanci, ali ima i Izraelaca, Koreanci, no tu su i nezaobilazni Bavarci i Talijani.

Rossana Matejčić i Edvard Gri

PULA - Turistička sezona udarno je vrijeme za zaradu onih koji se turizmom bave profesionalno, a to su zasigurno prije svih turistički vodiči. O organizaciji rada, nedostacima i prednostima ovog zanimljivog poziva razgovarali smo s predsjednicom Udruge turističkih vodiča Pula Rossanom Matejčić i iskusnim vodičem Edvardom Grijem.

Aktivno, vodiči s radom počinju nakon Uskrsa, udarni su im srpanj i kolovoz, a posla ima do listopada nakon čega slijedi pauza do Božića. Sama zarada ovisi o govornom području, ali i ugovoru koji se sklapa s određenom turističkom agencijom. Funkcija udruge je između ostalog posredovanje te svojevrsna zaštita pri isplati honorara. Usklađivanjem s onim na tržištu, u udruzi definiraju cijene, no ne mogu naplaćivati. Najučestaliji angažman pulskih vodiča je razgledavanje grada, za koji dobivaju 300-tinjak kuna. U Puli ima dosta vodiča, u Udruzi koja postoji tek godinu dana, učlanjeno ih je više od 30.

Sve niža obrazovna struktura gostiju

Ove smo godine posebno zanimljiva destinacija gostima sa sjevera Europe. Stoga nas mahom posjećuju Nizozemci, Finci, Norvežani, Britanci, ali ima i Izraelaca, Korejci, no tu su i nezaobilazni Bavarci i Talijani. Gosti primjećuju da se u Puli pričaju različiti dijalekti, što ih zbunjuje, a mi primjećujemo da je struktura današnjih gostiju sa sve nižom razinom obrazovanja. Najviše dolaze učenici, studenti, umirovljenici, dok su u punoj sezoni to uglavnom pripadnici srednje klase, obitelji s djecom. To je dobro, naglašava iskusan vodič Gri, jer ukoliko se djeci grad svidi, zasigurno će se opet htjeti u njega vratiti. Sjevernjaci obožavaju sunce, no nemaju pigmente pa su uvijek bijeli, našalio se ističući pritom da goste često mora zaintrigirati za našu povijest.

Najuobičajenija agencijska tura obuhvaća nakon razgledavanja grada, odlazak u Rovinj i Poreč.

Nakon što smo obišli grad, sjedamo u autobus isped Arene i krenemo put Rovinja. Ondje odmah odlazimo do crkve sv. Eufemije. Tu se turisti već umore, ponekad i gunđaju, a ni ne znaju što ih još sve čeka. Potom se samo pješke prošetamo po gradu, a nažalost organiziranog posjeta muzejima nema, ističe kao nedostatak Gri. U istom je danu još predviđen posjet Poreču, a tada gostima već itekako pada koncentracija. Mislim da bi u jednom danu maksimalno trebalo posjetiti dva grada, tri je previše. Primjerice, u Poreču goste više ništa ne zanima, sjedaju, odmaraju. Ono što ih kod nas oduševljava, osim sunca i mora, je sigurnost boravaka, te velika ljubaznost ugostitelja, konstatira vodič. Naši sugovornici smatraju da bi svakako trebalo organizirati specijalizirana vođenja, primjerice poput tumačenja vladavine Rima carstva, zatim predavanja o vinarstvu ili o drugim specifičnostima našega grada.

Turisti se žale na skupoću i ne žele mijenjati eure

Među većim primjedbama na ponašanje gostiju je ta što ne žele mijenjati eure, te se žale što ne mogu kupovati u ovoj valuti. Kupnja je preskupa za Čehe, Poljake, Slovake i Mađare koji se zaista najviše žale na shopping, dok su im cijene u ugostiteljstvu prihvatljive. Drugi problem koji ovi turistički djelatnici uočavaju je nedostatak zbivanja u gradu, posebno u pred i posezoni. Nemamo ih gdje odvesti nedjeljom kad je sve zatvoreno, a da ne pričam u kakvom smo problemu za kišnih dana. Inače, u svim europskim turističkim gradovima trgovine su otvorene i do ponoći, kaže Matejčić dok se Gri ponovno vraća na zapanjenost gostiju zbog skupoće. Često ne žele kupiti ni kuglicu sladoleda koja je poskupila i košta četiri kune. Spominje još da je 80-tih godina Istra izgledala poput velike turističke zajednice, kad su svi gradovi surađivali, djelovali kohezivno, no danas na žalost toga više nema. Prejaka je konkurencija, svi drže sve za sebe. Unatoč našoj bogatoj kuhinji, gostima se po hotelima nudi jednolična hrana, na što se također žale. Ugostitelji ne vode računa o meniju, pa često za ručak i večeru nude istu hranu.

Uskoro za vodiče kišobrani s motivom Arene

U vrijeme “mrtve« sezone, Udruga za vodiče organizira doedukaciju. Organizira razna predavanja, pa su Pulu u suradnji s stručnjacima s određenih područja, pretežno povijesnih, gotovo u potpunosti tematski obradili. Prvenstveno, teži se spajanju turizma i kulture, a sve s ciljem promocije grada. Nadalje, posao udruge je da neki način zaštiti vodiče, pa ona posreduje između agencije i vodiča. Pronalazi im posao, no bez naplate. Otvoreni smo za suradnju, no smatram da se svakom tržištu treba pristupiti ponaosob. Pulski će vodiči uskoro biti prepoznatljivi po kišobranima s motivima Arene, kaže predsjednica Matejčić.

S. ROJNIĆ SINKOVIĆ

U gradu nedostaju biciklističke staze

Prijedlog o kojemu bi osim turističkih djelatnika trebala razmisliti i gradska vlast je izrada biciklističkih staza, odnosno ponuda iznajmljivanja bicikala. Blio bi, vele vodiči i njihovi gosti, zanimljivo, a i lakše grad obilaziti biciklom. To je uobičajena dodatna ponuda u svim turističkim destinacijama, stoga ju gosti vrlo često traže, no nažalost kod nas im je još uvijek uskraćena.